Författare Ämne: Valet! Vad händer med börsen?  (läst 145 gånger)

Ekonomitankar

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 83
    • Visa profil
Valet! Vad händer med börsen?
« skrivet: 21 augusti 2018 kl. 11:42:40 »
Snart val och det känns som om det inte kommer bli lätt att få till en regering. Som att det kommer bli rejält turbulent.
Vad tror ni då händer med börsen? Och har ni agerat på något sätt, alltså sålt av för att vara mer likvid eller liknande?

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
SV: Valet! Vad händer med börsen?
« Svar #1 skrivet: 22 augusti 2018 kl. 07:52:55 »
Äh! Bara att gneta på med indexfonderna och sluta försöka spekulera i framtiden  ;)

Mumrik

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 92
  • Mot FI 2025. Sparkvot mot >70% 2018.
    • Visa profil
SV: Valet! Vad händer med börsen?
« Svar #2 skrivet: 22 augusti 2018 kl. 12:36:35 »
Det hände inte så mycket på börsen senaste valet trots allt ståhej (i alla fall inte i min portfölj). Jag tror näringslivet tuffar på oavsett partipolitik. Min privata åsikt är att inget av de stora partierna avviker nämnvärt från den svenska mitten och de sitter, och kommer fortsätta sitta, tryggt i näringslivets famn. Det är bara att titta på var storpolitikerna (oavsett partitillhörighet) bor och var de hamnar när de lämnar politiken. Det är mycket valfläsk just nu, men i vanlig ordning så tror jag inte att särskilt mycket löften kommer att uppfyllas.

Visst, mindre företag (onoterade och noterade) kan säkert påverkas och valutaproblematik kan uppstå, men större noterade svenska företag med internationell verksamhet tror jag inte kommer svaja nämnvärt.

Jag har tagit hem lite vinster för att balansera portföljen på sistone, så en liten sättning vore ju inte fel. Men det var inte strategiskt p g a valet.

Däremot är jag lite nyfiken på amerikanska börsen, vad som kommer hända vid en eventuell Trump-implosion och vid deras nästa val. Hade en del amerikanska aktier ca 2014-2015 och vet inte riktigt om jag ska gå in igen. Måste läsa på lite här.