Författare Ämne: Så trött på kunder  (läst 189 gånger)

Ekonomitankar

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
Så trött på kunder
« skrivet: 21 augusti 2018 kl. 11:40:23 »
Just nu är  jag så otroligt trött på kunder. På alla dessa mail och telefonsamtal, på att de sliter i mig åt alla håll. Jag är verkligen mer motiverad än någonsin att bli fri. Jag behöver bli av med många av kunderna känner jag...

Någon annan som fått en efter-semestern-dipp?

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
SV: Så trött på kunder
« Svar #1 skrivet: 22 augusti 2018 kl. 07:52:16 »
Verkligen!
Jag trivs generellt sett ganska bra på mitt arbete(har haft värre tidigare), men såhär efter semestern så undrar jag varför jag trivs överhuvudtaget. Det äter ju upp all min tid.
Så även om man trivs och att det är helt ok på jobbet så överväger det ju aldrig tiden det stjäl.
5000:- /mån = FIRE vid 50 

Mumrik

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 88
  • Mot FI 2025. Sparkvot mot >70% 2018.
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 22 augusti 2018 kl. 12:58:07 »
Jag är trött på (vissa) arbetskamrater och jobbskvaller. Närgångna frågor och passiv aggressivitet. Jantelagare. Inkompetenta chefer som inte åtgärdar problem på flera år. Lager på lager på lager av mellanchefer som gör att inget blir gjort. Viktiga medarbetare som slutar och projekt som faller samman på grund av det. Organisationsomstruktureringsåtgärdsanalyser etc. Ändå jobbar jag inte på en särskilt dysfunktionell arbetsplats, det är bara små irritationsmoment som ansamlas och blir jobbigt ibland. Överlag trivs jag ganska bra, men det gäller att kunna sätta gränser.

Men det värsta är nog att komma hem vid 17/18-tiden och inte orka göra något ordentligt innan sängdags. Mycket trött på det. Jag kommer dessutom aldrig sluta avsky väckarklockan på morgnar.

Ibland gör man rätt

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 22 augusti 2018 kl. 13:13:18 »
Jag är trött på (vissa) arbetskamrater och jobbskvaller. Närgångna frågor och passiv aggressivitet. Jantelagare. Inkompetenta chefer som inte åtgärdar problem på flera år. Lager på lager på lager av mellanchefer som gör att inget blir gjort. Viktiga medarbetare som slutar och projekt som faller samman på grund av det. Organisationsomstruktureringsåtgärdsanalyser etc. Ändå jobbar jag inte på en särskilt dysfunktionell arbetsplats, det är bara små irritationsmoment som ansamlas och blir jobbigt ibland. Överlag trivs jag ganska bra, men det gäller att kunna sätta gränser.

Men det värsta är nog att komma hem vid 17/18-tiden och inte orka göra något ordentligt innan sängdags. Mycket trött på det. Jag kommer dessutom aldrig sluta avsky väckarklockan på morgnar.

Väldigt bra sammanfattat. Jag känner exakt så här... Ibland känns det verkligen som Vicki Robin skriver i Your Money or Your life - Typ: Its not making a living, its making a dying.
iblandgormanratt.blogspot.com

Mumrik

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 23 augusti 2018 kl. 19:06:39 »

Väldigt bra sammanfattat. Jag känner exakt så här... Ibland känns det verkligen som Vicki Robin skriver i Your Money or Your life - Typ: Its not making a living, its making a dying.

Exakt! Men det känns också bra att ha ett mål som ligger 6-7 år framåt i tiden, inte närmare 30...

Ekonomitankar

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 27 augusti 2018 kl. 10:48:16 »

Verkligen, jag vet att detta inte är för alltid. Att jag kommer kunna välja att behålla bara de kunder jag vill ha kvar.
Säger upp dem sakta men säkert, jag har också några som inte har alltför många år kvar till pension, de faller ju ifrån automatiskt. Kommer bli super detta, trappa ner sakta men säkert.

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 28 augusti 2018 kl. 10:00:33 »
Själv har jag faktiskt inga problem med mina kunder i tjänsten. De är helt ok och alltid väldigt tacksamma och glada när jag hjälper till. Men kanske är skillnad om man är egen och behöver smörja kunderna på ett helt annat sätt?

Det som stör mig absolut mest med corporate-life är all skit som ändå inte gör någon nytta(och ibland till och med förvärrar situationen).
Finns otaliga exempel men vem bryr sig egentligen om; GDPR, certifieringar, ISO, LEAN, SWOT-analyser, GAP-analyser, LoU, kompetensmatriser, löneprocesser, arbetsprocesser och förändringsarbeten. Det mesta av det är ändå bara ett spel för galleriet där arbetsgivaren låtsas som att de gör något vettigt och arbetstagarna är tvungna att lalla med. Ifrågasätt och du framstår som en inkompetent bakåtsträvare.

Ibland gör man rätt

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 28 augusti 2018 kl. 13:36:25 »
Det som stör mig absolut mest med corporate-life är all skit som ändå inte gör någon nytta(och ibland till och med förvärrar situationen).
Finns otaliga exempel men vem bryr sig egentligen om; GDPR, certifieringar, ISO, LEAN, SWOT-analyser, GAP-analyser, LoU, kompetensmatriser, löneprocesser, arbetsprocesser och förändringsarbeten. Det mesta av det är ändå bara ett spel för galleriet där arbetsgivaren låtsas som att de gör något vettigt och arbetstagarna är tvungna att lalla med. Ifrågasätt och du framstår som en inkompetent bakåtsträvare.

WORD!
iblandgormanratt.blogspot.com

Mumrik

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 28 augusti 2018 kl. 21:22:44 »
Jag är nog närmare kund (eller, arbetar för ett företag som är kund) ibland i just detta sammanhang och ska erkänna att jag nog har gnölat lite extra ibland när saker inte fungerat som jag vill. Förlåt  ;D

Jag funderar just nu lite i ”if you can’t beat them, join them”-banor och kanske går över till den mörka sidan med ackrediteringar, kvalitetssäkringsarbete, diverse inspektionsutskott och verksamhetsutveckling. Men LEAN blir det inget med, så långt går jag inte, ugh >:(

Ekonomitankar

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 29 augusti 2018 kl. 11:50:03 »
Själv har jag faktiskt inga problem med mina kunder i tjänsten. De är helt ok och alltid väldigt tacksamma och glada när jag hjälper till. Men kanske är skillnad om man är egen och behöver smörja kunderna på ett helt annat sätt?

Behöver inte smörja dem, men tjata och tjata på att få in materialet de ska lämna varje månad. Har tex någon som inte lämnat in juni än, och såklart inte juli. OCH momsdeklarationen för juni skulle vara inne hos skatteverket 17/8 - gissa om jag tjatat... Sånt stör mig. Men det är sådana kunder jag håller på att avveckla nu. Det kommer bli bättre och bättre.

Känner redan nu att det börjar bli bra antal kunder kvar.

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 11 september 2018 kl. 08:37:43 »
Behöver inte smörja dem, men tjata och tjata på att få in materialet de ska lämna varje månad. Har tex någon som inte lämnat in juni än, och såklart inte juli. OCH momsdeklarationen för juni skulle vara inne hos skatteverket 17/8 - gissa om jag tjatat... Sånt stör mig. Men det är sådana kunder jag håller på att avveckla nu. Det kommer bli bättre och bättre.

Behöver du tjata för att du skall kunna göra jobbet åt dem? Låter precis som uppochnervända-världen! Tänk t.ex om hantverkare ringde och tjatade på att få komma och jobba hos en  :D

Ekonomitankar

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 11 september 2018 kl. 09:26:20 »

Behöver du tjata för att du skall kunna göra jobbet åt dem? Låter precis som uppochnervända-världen! Tänk t.ex om hantverkare ringde och tjatade på att få komma och jobba hos en  :D

jamen precis jag behöver just nu tjata på ett antal kunder, jag vill istället jobba med de som tar sitt företagande seriöst. Som vill sköta sig. Som inte skyller på att de är kreativa och inte kan jobba med papper - nej du ska inte jobba med papper utan lägga dem i ett kuvert och posta en gång i månaden.

Ekonomitankar

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 2 oktober 2018 kl. 19:52:59 »
Nu har det gått en månad till och jag är fortfarande lika trött på många av kunderna, och vill jobba friare, inte konsulta längre. Hatar att jobba per timma. Blir inga pengar.

Har ett nytt företag i startgroparna, en produkt. Och ihop med tre andra, bara det, att få göra den här resan ihop med andra och inte ta allt helt själv. Det blir otroligt spännande! Men mycket jobb innan allt rullar.

Hur är det för er andra då? Inne i lunken igen eller som mig, less på skiten?

Ekonomitankar

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 15 oktober 2018 kl. 17:15:38 »
Fortfarande less på mitt företag eller iaf på vissa kunder. Så sa upp en till förra veckan, avslutas till nyår. Skönt! Bara behålla de bra.

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 19 oktober 2018 kl. 08:21:52 »
Fortfarande less på mitt företag eller iaf på vissa kunder. Så sa upp en till förra veckan, avslutas till nyår. Skönt! Bara behålla de bra.

Härligt Ekonomitankar! Bara låt dem flyga!

Själv är jag hyfsat inne i lunken igen, men märker hur jobbet slukar mer och mer utan att jag reagerar. Inte ok!