Författare Ämne: Hur investerar du?  (läst 518 gånger)

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
SV: Hur investerar du?
« Svar #15 skrivet: 15 september 2018 kl. 09:27:35 »
Ja det är förstås helt korrekt, men det blir ju en matematisk övning från helvetet om man som jag månadssparar och ibland dessutom puttar in extra  :)
Så som jag beräknar CAGR så får jag ett momentanvärde av genomsnittet för alla delmängder för hela portföljen under alla år jag sparat.
Måttet blir ju egentligen en fingervisning på hur min strategi fungerar vilket skulle kunna användas i jämförelse med andra alternativ.
T.ex. just nu har jag fått 6,5% i avkastning varje år jag investerat istället för att ha pengarna i cash.

Frilosofen

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 16 september 2018 kl. 09:43:46 »
Ja det är förstås helt korrekt, men det blir ju en matematisk övning från helvetet om man som jag månadssparar och ibland dessutom puttar in extra  :)
Så som jag beräknar CAGR så får jag ett momentanvärde av genomsnittet för alla delmängder för hela portföljen under alla år jag sparat.
Måttet blir ju egentligen en fingervisning på hur min strategi fungerar vilket skulle kunna användas i jämförelse med andra alternativ.
T.ex. just nu har jag fått 6,5% i avkastning varje år jag investerat istället för att ha pengarna i cash.

Hehe, lite det jag var inne på  :D

Ju längre tiden går, ju sämre CAGR kommer du få relativt verkligheten, förutsatt att börsen går upp. Bara du är medveten om detta är det ju egentligen inget problem. Men jag önskar att det fanns något smidigt sätt att till exempel månadsvis föra in alla sina transaktioner för att således räkna fram en korrekt CAGR.

Kanske ett projekt för framtiden? ...

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: 27 september 2018 kl. 12:41:55 »
Ju längre tiden går, ju sämre CAGR kommer du få relativt verkligheten, förutsatt att börsen går upp.

Det här förstår jag inte riktigt, vill du utveckla?

Jag ser inte riktigt problemet med att mäta som jag gör, jag vet hur mycket jag stoppat in totalt, hur mycket det det är värt nu och hur länge jag har sparat. Utifrån det kan jag sen beräkna just nu värdet av genomsnittsavkastningen/år.

Frilosofen

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: 29 september 2018 kl. 13:01:11 »
Ju längre tiden går, ju sämre CAGR kommer du få relativt verkligheten, förutsatt att börsen går upp.

Det här förstår jag inte riktigt, vill du utveckla?

Jag ser inte riktigt problemet med att mäta som jag gör, jag vet hur mycket jag stoppat in totalt, hur mycket det det är värt nu och hur länge jag har sparat. Utifrån det kan jag sen beräkna just nu värdet av genomsnittsavkastningen/år.

Läste du länkarna jag postade? Speciellt denna diskuterar just precis detta: https://boards.fool.com/cagr-with-multiple-purchases-24925285.aspx?sort=whole

Om du bara använder formeln CAGR = (Slutvärde / Startvärde) ^ (1 / antal år sparat) - 1, då förutsätter det att du sparat allt från tiden t=0. Om du exempelvis sparar återkommande i en fond, så för varje insättning så kommer en mindre andel av dina sparade pengar ha sparats från t=0. Är du med mig på detta?

Om du då tittat på formeln, så förstår du snabbt att vad du då räknar ut är något helt annat än CAGR. Svaret kommer bli en procentsats i samma storleksordning som riktiga CAGR, men att på något sätt förlita sig på detta är klart förrädiskt då det är falsk matematik.

Jag kan tyvärr inte bevisa detta matematiskt och det verkar inte heller särskilt enkelt att korrekt beräkna CAGR med flera insättningar matematiskt, excel har en funktion som heter XIRR som beräknar detta numeriskt.

Men för att visa detta med exempel,

Ponera att du började investera för 2 år sedan då du satte in 100 kr. Efter ett år satte du in 100 kr ytterligare. Nu är totala värdet 250 kr.

Om vi räknar på ditt sätt så blir då CAGR = (250/200)^(1/2)-1 = = 0,118 = 11,8%. Detta förutsätter att du satte in 200 kr vid t = 0, vilket inte är sant. Istället har du egentligen en kortare förräntningstid för att nå slutvärdet 250 kr. Och med ett mindre t i ekvationen så blir CAGR högre. Alltså kommer du konsekevent att underprestera genom att räkna på ditt sätt, förutsatt att börsen går upp. Om börsen går ner så kommer du överprestera. Allt detta hänger på att du använder ett felaktigt tidsspann i beräkningen.

Ponera istället att du satte in 100 kr för 2 år sedan och idag sätter du in 100 kr ytterligare. CAGR blir då likt ovan = (250/200)^(1/2)-1 = = 0,118 = 11,8%.
Nu blir det tydligt hur missvisande detta felaktiga "CAGR" är. Det riktiga här vore att betrakta det som två investeringar där den första har en CAGR = (150/100)^(1/2)-1 = 0,2247 = 22,47 % och den andra har inte hunnit förränta sig något ännu.

Är du med på hur jag menar?

« Senast ändrad: 29 september 2018 kl. 13:03:15 av Frilosofen »

Frilosofen

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 30 september 2018 kl. 20:10:05 »
Tycker detta med CAGR är så intressant så jag spenderade halva dagen igår åt att fundera och räkna på några egna köp. För att visa med ett exempel ur min egen portfölj, mina köp i BRK.B, som jag i princip månadssparat i sen 8 mars 2017. Hoppas bilagan funkar.

Falsk CAGR avser hur jag tror du räknar, mr.Fire. Där har jag helt enkelt räknat ut CAGR som om allt vore köpt den 8 mars 2017.

Sedan jämför du med CAGR för varje enskilt köp, och inser snabbt att äkta CAGR måste vara betydligt högre än 12,81%. Du ser även formeln för detta högst upp i bilden.

Jag tror även jag lyckats beräkna äkta CAGR för hela värdepappret. Jag har helt enkelt räknat fram en Vikt, alltså hur stor andel av mina totala köp som köpts vid ett visst tillfälle. För senaste köpet är det då = abs(G10)/abs(sum(g10:g25)).

Sedan tar jag vikten gånger CAGR för varje köp och får då ett bidrag till totala CAGR. Sedan summerar jag alla dessa bidrag och får vad jag tror är riktiga CAGR för hela värdepappret, 27,23%. Tyvärr kan jag inte bevisa detta matematiskt men det känns i varje fall hyfsat rätt. Vad min magkänsla nu är värd...

Vad tror du om detta?

Frilosofen

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: 11 oktober 2018 kl. 15:15:37 »
Funderar nu starkt på att gå över till en fondportfölj med 80% aktier, 10% korta räntor och 10% långa räntor. detta för att frigöra mer tid från att behöva följa börsen som jag rimligtvis bör göra som aktieägare i enskilda bolag.

Har nu utdelningsaktier men det är ju som bekant ett fel á la mental bokföring att tro att det har någon egentlig fördel gentemot ett index.

Jag satsar ju på att bli fri, då vill jag inte behöva lägga särskilt mycket tid på att läsa om aktier och börsen. Då byter jag bara ett yrke mot ett annat egentligen.

Sårar ju min stolthet lite granna att jag ändå inbillat mig att min nuvarande strategi på något sätt är överlägsen billiga indexfonder men ju mer jag tänker på det desto mer övertygad blir jag om att jag bör byta. Speciellt efter att ha läst inlägget om uttagsstrategier på rikatillsammans.

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: 19 oktober 2018 kl. 08:19:21 »
Tycker detta med CAGR är så intressant så jag spenderade halva dagen igår åt att fundera och räkna på några egna köp. För att visa med ett exempel ur min egen portfölj, mina köp i BRK.B, som jag i princip månadssparat i sen 8 mars 2017. Hoppas bilagan funkar.

Falsk CAGR avser hur jag tror du räknar, mr.Fire. Där har jag helt enkelt räknat ut CAGR som om allt vore köpt den 8 mars 2017.

Sedan jämför du med CAGR för varje enskilt köp, och inser snabbt att äkta CAGR måste vara betydligt högre än 12,81%. Du ser även formeln för detta högst upp i bilden.

Jag tror även jag lyckats beräkna äkta CAGR för hela värdepappret. Jag har helt enkelt räknat fram en Vikt, alltså hur stor andel av mina totala köp som köpts vid ett visst tillfälle. För senaste köpet är det då = abs(G10)/abs(sum(g10:g25)).

Sedan tar jag vikten gånger CAGR för varje köp och får då ett bidrag till totala CAGR. Sedan summerar jag alla dessa bidrag och får vad jag tror är riktiga CAGR för hela värdepappret, 27,23%. Tyvärr kan jag inte bevisa detta matematiskt men det känns i varje fall hyfsat rätt. Vad min magkänsla nu är värd...

Vad tror du om detta?

Snyggt Frilosofen! Och ursäkta sent svar!
CAGR blir verkligen knepigt om man gör kontinuerliga investeringar. Extra tydligt blir det i ditt exempel om man har sparat 100 kr för två år sedan och sedan sätter in en hundring till precis innan man beräknar CAGR. Tycker frågan landar i om sann CAGR är intressant eller inte? Vad säger egentligen siffran? Är det värt besväret att räkna ut för varje delmängd? Beräkningen för en hel portfölj bli ju förstås ännu värre.

Är med på att min beräkning blir helt missvisande om man skall jämföra mot någon CAGR som är korrekt beräknad. Men som fingervisning om nuläget känns det ok. Det jag är intresserad av är hur mina pengar har förändrats över tid d.v.s. hur mycket jag har stoppat in och hur mycket det är värt idag. Att den ter sig olika beroende på uppgång/nedgång utgör bara en utjämnande effekt. Önskar att jag hade mer tid att fördjupa mig i sånt här  :) Men precis som min privatekonomi och investeringar så gillar jag att hålla det enkelt.

Frilosofen

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: 19 oktober 2018 kl. 08:56:59 »

Vad tror du om detta?

Snyggt Frilosofen! Och ursäkta sent svar!
CAGR blir verkligen knepigt om man gör kontinuerliga investeringar. Extra tydligt blir det i ditt exempel om man har sparat 100 kr för två år sedan och sedan sätter in en hundring till precis innan man beräknar CAGR. Tycker frågan landar i om sann CAGR är intressant eller inte? Vad säger egentligen siffran? Är det värt besväret att räkna ut för varje delmängd? Beräkningen för en hel portfölj bli ju förstås ännu värre.

Är med på att min beräkning blir helt missvisande om man skall jämföra mot någon CAGR som är korrekt beräknad. Men som fingervisning om nuläget känns det ok. Det jag är intresserad av är hur mina pengar har förändrats över tid d.v.s. hur mycket jag har stoppat in och hur mycket det är värt idag. Att den ter sig olika beroende på uppgång/nedgång utgör bara en utjämnande effekt. Önskar att jag hade mer tid att fördjupa mig i sånt här  :) Men precis som min privatekonomi och investeringar så gillar jag att hålla det enkelt.

Hej!

Nej problemet uppstår ju såklart först om du råkar jämföra äpplen och päron. Exempelvis mot en fond som redovisar sin avkastning som CAGR. Då kanske du egentligen presterat bättre men ditt jämförelsetal kommer ge dig att du presterat sämre. Håller du bara tungan rätt i mun är det egentligen inget problem så länge du själv vet vad du menar  ;).