Författare Ämne: Hur investerar du?  (läst 154 gånger)

MiljardärInnan90

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
Hur investerar du?
« skrivet: 11 augusti 2018 kl. 12:40:02 »
Jag investerar både i aktier på Stockholmsbörsen och i fonder. Aktiedelen är den mest intressanta. Är programmerare till yrket och kunde därför inte låta bli att skriva ett program som ska tala om för mig hur jag ska investera. Gjorde detta genom att köra simuleringar på historiskt data från 2002-2017. I princip bygger strategin på att köpa aktier som gått bra en tid och behålla dom så länge dom går bra. Simuleringarna indikerar en genomsnittlig årlig avkastning på 35%. Blir spännande att se hur det går. Än så länge ligger jag +18%. Började i november 2017. Betydligt bättre än index än så länge :)

Ibland gör man rätt

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
SV: Hur investerar du?
« Svar #1 skrivet: 11 augusti 2018 kl. 20:37:13 »
Brände mig rejält på olje och guldaktier för 7-8 år sedan. Idiotiskt men sånt är livet. Nu kör jag Lysa 100% indexfonder samt XACT Högutdelande.
iblandgormanratt.blogspot.com

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 161
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 15 augusti 2018 kl. 13:28:05 »
Coolt! Som indexkramare och inbiten "man kan inte förutsäga framtiden"-anhängare så hoppas jag att du ärligt vill redovisa hur det går, hade vart superkul att få följa!
5000:- /mån = FIRE vid 50 

Ibland gör man rätt

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 17 augusti 2018 kl. 09:23:28 »
Coolt! Som indexkramare och inbiten "man kan inte förutsäga framtiden"-anhängare så hoppas jag att du ärligt vill redovisa hur det går, hade vart superkul att få följa!

Det gör jag mer än gärna. Följ mig på iblandgormanratt.blogspot.com. Där kommer jag redovisa varje månad hur det går.
iblandgormanratt.blogspot.com

MiljardärInnan90

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 18 augusti 2018 kl. 22:20:08 »
Redovisar gärna hur det går. :) Tappade lite nyligen då Paradox och Tethys kom med svaga rapporter.

Utveckling från starten 2017-11-01 till dagens datum:

Min aktieportfölj: +15,7%
SIXRX: 3,5%

MiljardärInnan90

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 19 augusti 2018 kl. 10:06:26 »
Kommer skriva om hur det går med aktieportföljen här: miljardarinnan90.wordpress.com

Mumrik

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 87
  • Mot FI 2025. Sparkvot mot >70% 2018.
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 19 augusti 2018 kl. 11:10:52 »
...behålla dom så länge dom går bra.

Vad har du för stop loss?  Hur definierar du ”går bra”?  :) (inte dryg, bara nyfiken)

Jag har allt i en aktieportfölj sedan 2014. Det har gått mycket bra, men så har den perioden varit särskilt fin också. Just nu har jag ca 20% i reda pengar inför en sättning. Jag har läst en drös böcker (Graham, Lynch, Bernstein) och är mest inspirerad av Lynchs strategi (investera i det du förstår dig på, gör mycket research och ha tålamod). Detta kombinerat med en viss kallsinnighet gentemot svängningar på börsen (jag är inte så känslosam och är inte en tävlingsmänniska) har gett bra resultat. Det hjälper att jag har en rejäl inkomstpotential i framtiden ockå, samt låga utgifter.

Jag var med i Paradox från början. Det har varit en fantastiskt trevlig resa...  ;D Räknar med att behålla några hundra aktier i det långa loppet, men har swingat lite på sistone.

Ekonomitankar

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 21 augusti 2018 kl. 12:22:28 »
Ca 80% i fonder, där försöker jag följa trenden. Så går igenom med jämna mellanrum och byter om de presterar dåligt.

Sen en utdelningsportfölj.  Alltså utdelande aktier, och jag kommer få knappt 30.000 kr i utdelningar i år om jag inte gör något drastiskt.  Denna portfölj avser jag fylla på i med jämna mellanrum.

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 22 augusti 2018 kl. 07:33:53 »

Härligt! Med indexstrategin så ligger jag hittills på ungefär 6,50% CAGR i dagsläget. Är nöjd med det med tanke på att arbetsinsatsen brukar ligga på runt en förmiddag/år. Börsen har ju däremot gott väldigt bra så misstänker att man får skruva ner förväntningarna något inför framtiden.

Kommer skriva om hur det går med aktieportföljen här: miljardarinnan90.wordpress.com

Såg att du inte låg med på blogglistan så lägger till dig där!

MiljardärInnan90

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2 september 2018 kl. 22:20:32 »
Mumrik, min stop loss beror på flera faktorer. Hur volatil aktien varit senaste året. Vilken trend börsen ligger i för tillfället sett till MA200 tex. Men mellan 15 och 30 procent brukar stop loss vara.  Jag äger ofta aktierna lång tid pga denna generösa stop loss.. Går bra definierar jag som 30% mer än SIXRX gett senaste året.

MiljardärInnan90

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2 september 2018 kl. 22:23:43 »
Tack för tillägget i blogglistan Mr Fire. Har precis gjort ett nytt inlägg i bloggen om hur det gått i augusti. Tyvärr inte så bra men ingen fara på taket. Simuleringarna har visat att resan blir lite skakig. :)

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 11 september 2018 kl. 09:01:53 »
Tack för tillägget i blogglistan Mr Fire. Har precis gjort ett nytt inlägg i bloggen om hur det gått i augusti. Tyvärr inte så bra men ingen fara på taket. Simuleringarna har visat att resan blir lite skakig. :)

Självklart!  :)
Vi får köra uppföljning här i tråden en gång om året så får vi se hur strategierna står sig mot varandra!
Såg att dina simuleringar var i tidsperioden 2002-2017, är inte det är för kort intervall?

Frilosofen

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 53
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 12 september 2018 kl. 12:32:02 »

Härligt! Med indexstrategin så ligger jag hittills på ungefär 6,50% CAGR i dagsläget. Är nöjd med det med tanke på att arbetsinsatsen brukar ligga på runt en förmiddag/år. Börsen har ju däremot gott väldigt bra så misstänker att man får skruva ner förväntningarna något inför framtiden.

Såg att du inte låg med på blogglistan så lägger till dig där!

Hur gör du för att beräkna din CAGR då jag antar att du nysparar med jämna mellanrum? Nyfiken!

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 13 september 2018 kl. 21:22:00 »
Beräknar CAGR som Vn/Vo^(1/t)-1
där
Vn = värdet i portföljen nu
Vo = pengar jag stoppat in
t =  tiden jag investerat

Vad tänkte du på med nysparandet? Missar jag något?  :-X

Frilosofen

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 53
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 14 september 2018 kl. 10:38:20 »
Beräknar CAGR som Vn/Vo^(1/t)-1
där
Vn = värdet i portföljen nu
Vo = pengar jag stoppat in
t =  tiden jag investerat

Vad tänkte du på med nysparandet? Missar jag något?  :-X

Som jag förstått det fungerar detta bara för att beräkna CAGR för en klumpsumma. När du regelbundet tillför kapital så har varje delmängd förräntat sig en individuell tid, du får alltså olika t för varje ny insättning. Och det växer snabbt till en ekvation som bara kan lösas numeriskt;

https://math.stackexchange.com/questions/129203/how-to-calculate-cagr-for-shares-bought-at-different-times

http://boards.fool.com/cagr-with-multiple-purchases-24925285.aspx?sort=whole

http://forum.valuepickr.com/t/how-to-calculate-cagr-of-stocks/15299