Författare Ämne: Amortera eller aktier?  (läst 163 gånger)

Trendsökaren

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 152
    • Visa profil
Amortera eller aktier?
« skrivet: 17 september 2019 kl. 10:23:28 »
Hur ser ni på skall man amortera eller bara spara på börsen eller en blandning?

Själv har vi haft en blandning. Vi är ju relativt gamla och när vi köpte vårt första hus där vi bodde med barnen var räntan 12,5 %. Att man skulle amortera låg i bankernas förutsättningar. Alltså på 80 -talet var det nog mera amortering än sparande i fonder.

Men vårt första gemensamma boende med ett barn var en tvårumslägenhet i en liten brf. Minns att jag då hade 10 000 kr och lånade 25 000 kr som såldes med så att vi hade 50 000 plus lite till när vi hade huset.

Sedan när vår ekonomi stegvis blivit bättre har vi mera sparat på börsen.

Men det har alltså slutat med att vi efter försäljning av hus och köp av brf och Torp och amorterat samt någon extra amortering har låga lån.

Alltså en hyggligt stabil ekonomi men baksidan vad är den? Troligt skulle en högre belåning gjort att vi haft mera på börsen.

..........

Ibland gör man rätt

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 43
  • Bloggare och FIRE ivrare.
    • Visa profil
SV: Amortera eller aktier?
« Svar #1 skrivet: 17 september 2019 kl. 10:32:03 »
Vi börjar närma oss 50% belåningsgrad. Just nu ligger vi på 53,5% enligt banken och vi amorterar 1,25% per år. Idealt hade vi i detta lågränteläge skiftat över och slutat amortera för att spara på börsen.

Vi har dock ett underhållsbehov på huset som jag beräknar till max 200 000 kr för omfogning av fasaden och omläggning av papptak. Kanske om jag förhandlar hårt, och gör en del själv, kan jag få in solceller i den kalkylen. Det lockar att belåna huset för att inte störa våra investeringar.
Ibland gör man rätt

https://www.iblandgormanratt.se

Ekonomitankar

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 125
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 17 september 2019 kl. 11:32:39 »
Jag skulle välja att inte amortera just nu.

Hellre spara i aktier och fonder, som ni kan välja att leva upp för sedan. Sätta guldkant.

När man blir pensionär tänker jag det har sina poänger ha pengar på banken/aktier/fonder som man kan leva livet för, om man vill.
Ja ett amorterat hus är bra, men det är inte pengar ni kan resa för eller liknande. Och i det läget är inte banken så intresserade av att låna ut pengar till er.

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
SV: Amortera eller aktier?pa
« Svar #3 skrivet: 17 september 2019 kl. 23:46:38 »
Ekonomitankar, jag håller helt med om att det är viktigt att ha sparade pengar om man går i ålderspension. Det är nog också så att banken är ointresserad av pensionärer.

Iblandgörmanrätt! Om du skall installera solpaneler så kan ettalternativ vara att låna  pengar.  Det är nog troligt att detta är en något lönsam investering.  Jag kommer själv dock betala kontant, men jag har en del ”ränteplaceringar” med låg avkastning. Genom att installera en mindre solpanelsanläggning vill jag få en något bättre avkastning på dessa pengar och då jämfört med ränta.

Men att jag/vi skulle bli mycket försiktiga som ett äldre par trodde jag inte. Men så blev det.

« Senast ändrad: 18 september 2019 kl. 07:31:10 av Trendsökaren »

k00lix

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 18 september 2019 kl. 04:56:25 »
Vi amorterar bara det lägsta som banken kräver. Resten sparar jag i en mix 90% aktier och 10% räntor.
Men samtidigt är vi -30 år så vår strategi är att bygga på pengamaskinen så mycket det går nu.

Smålänning

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 20 september 2019 kl. 14:54:19 »
Vårt hus är obelånat, värde ca 2,5 mkr. Det finns pantbrev på en halv miljon ungefär. Har funderat på att ta ett lån för vilket jag lär behöva betala ränta på ca 1,3%. Om man subtraherar ränteavdrag hamnar man på drygt 0,9%. Det känns ju som att det skulle gå att hitta en investering med låg risk som gör det till en vinstaffär. Funderade på tex Akelius pref, men den blir kanske inlöst snart.  Vad tror ni om idén? Investeringsförslag?

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 21 september 2019 kl. 07:29:03 »
Nu vet jag inget om just detta hus men det blir ett allmänt svar.

Att låna till en värmepump eller solelsanläggning kan ge mera tillbaka än vad det kostar i ränta och amorteringar. Men allt beror på förutsättningarna.

Så ett alternativ kan ju vara att skaffa ett effektivare värmesystem och/eller bli mikroproducent av el.

Smålänning

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 21 september 2019 kl. 15:05:43 »
Nu vet jag inget om just detta hus men det blir ett allmänt svar.

Att låna till en värmepump eller solelsanläggning kan ge mera tillbaka än vad det kostar i ränta och amorteringar. Men allt beror på förutsättningarna.

Så ett alternativ kan ju vara att skaffa ett effektivare värmesystem och/eller bli mikroproducent av el.

Har värmepump och skugga. Det skulle vara värdepapper i så fall.

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 22 september 2019 kl. 15:23:28 »
Jag passar på den direkta frågan om vad för aktie man skall ha.

Får se om någon annan har en idé.

Jag har i sommar varit totalt fokuserad på defensivt men nu kompletterar jag det med olika cykliska saker bl a en släng av Spiltan Investmentbolag.

Men jag är ju ibland något snabbfotad.

.......
Just nu har jag en relativt hög andel olika räntebaserade fonder. Jag har också gjort en mindre extra amortering men inte gått ner till noll i lån.

Har sedan ett år sedan försökt göra en översyn av kostnader. Ett område som exempelvis är pågående är el, värme och lite grand även ved. Ibland är det ju gratispengar att göra och ibland måste man se det som en investering.

Fast jag kan inte säga om min något försiktiga position är den rätta.

« Senast ändrad: 23 september 2019 kl. 09:44:46 av Trendsökaren »